مصاحبه کامل را در سایت نشریه صنعت ساختمان مشاهده نمایید: 

مصاحبه با مدیرعامل شرکت پولاد راک سازه در نشریه صنعت ساختمان به مناسبت انتخاب بعنوان شرکت ساختمانی برگزیده توسط صنعت ساختمان در دومین سال پیاپی

شرکت ساختمانی پولاد راک سازه بعنوان یکی از شرکت های پیشرو در صنعت ساخت و ساز استان اصفهان برای دومین سال پیاپی بعنوان برگزیده صنعت ساختمان در این استان انتخاب شد. به همین سبب گفتگویی را با مهندس شجاعی مدیرعامل این شرکت ترتیب دادیم.

صنعت ساختمان: ظهر بخیر جناب مهندس شجاعی، از اینکه امروز وقت خود را جهت این گفتگو به ما اختصاص دادید متشکرم. لطفاً خودتان را معرفی کنید و از سوابق و تجربیات خود در صنعت ساختمان بگویید؟

– ظهر بخیر از دعوت شما متشکرم، من افتخار مدیریت شرکت پولاد راک سازه بعنوان یکی از بزرگترین شرکتهای ساختمانی مستقر در اصفهان را دارم و بیش از 15 سال در صنعت ساخت و ساز فعال بوده ام و روی پروژه های مختلفی از مسکونی گرفته تا تجاری و صنعتی کار کرده ام.

صنعت ساختمان: گستردگی فعالیت شرکت شما بشدت تاثیرگذار است. ممکن است در مورد برخی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که تاکنون در زندگی حرفه‌ای خود با آن روبرو بوده‌اید، بگویید؟

– یکی از بزرگترین چالش هایی که در صنعت ساخت و ساز در ایران با آن مواجه هستیم، در دسترس بودن منابع است. این شامل نیروی کار ماهر، مواد و مصالح ساختمانی، منابع مالی و تجهیزات است. ما همچنین باید با موانع اداری که پیشرفت پروژه های ما را کند می کند مقابله کنیم. چالش دیگر نوسانات اقتصاد است که بر هزینه مواد اولیه و مصالح ساختمانی و نیروی کار تأثیر می گذارد.

صنعت ساختمان: بازار ساخت و ساز در اصفهان و در کل در ایران در سال های اخیر چگونه تغییر یافته است؟

– بازار ساخت و ساز در اصفهان طی چند سال گذشته به طور پیوسته در حال رشد بوده است. دولت در توسعه زیرساخت ها سرمایه گذاری خوبی کرده است که منجر به افزایش تقاضا برای خدمات ساختمانی شده است. همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی به ویژه در بخش مسکونی افزایش یافته است.

صنعت ساختمان: آیا نوع خاصی از پروژه ها وجود دارد که در اصفهان تقاضای زیادی داشته باشد؟

– بله، در حال حاضر تقاضای زیادی برای پروژه های مسکونی به خصوص مسکن ارزان قیمت وجود دارد. دولت ابتکارات متعددی را مانند طرح ملی مسکن، برای رفع کمبود مسکن آغاز کرده است و ما روی چندین پروژه از این دست کار کرده ایم. همچنین با توجه به سابقه صنعتی شهر اصفهان و اینکه اصفهان بیش از پیش در حال تبدیل شدن به قطب تولید و صنعت است، تقاضا برای پروژه های تجاری و صنعتی افزایش یافته است.

صنعت ساختمان: جالب است. آیا فرصتی برای سرمایه گذاران خارجی در صنعت ساختمان در ایران وجود دارد؟

– بله قطعاً فرصت های بسیار خوبی برای سرمایه گذاران خارجی در صنعت ساختمان در ایران وجود دارد. دولت سیاست های متعددی را برای جذب سرمایه گذاری خارجی به ویژه در توسعه زیرساخت ها اجرا کرده است. سرمایه گذاران خارجی نیز می توانند با شرکت های داخلی شریک شوند تا با استفاده از دانش و تخصص خود از بازدهی بالا در بازار داخلی بهره ببرند.

صنعت ساختمان: چه توصیه ای به کسی که علاقه مند به شروع فعالیت حرفه ای در صنعت ساخت و ساز است، می کنید؟

– توصیه من این است که هر چه بیشتر دانش و تجربه در این صنعت به دست آورید. این را می توان از طریق دوره های کارآموزیو کار با متخصصان مجرب به دست آورد. همچنین مهم است که با آخرین روندها و فناوری های صنعت به روز بمانید و شبکه ای قوی از روابط حرفه ای ایجاد کنید. سخت کوشی، پشتکار و توجه به جزئیات نیز از ویژگی های ضروری برای موفقیت در این صنعت هستند.

صنعت ساختمان: از شما برای این توصیه ارزشمند متشکرم. آیا فناوری های نوظهوری یا تکنیک های ساخت و ساز وجود دارد که شرکت شما اخیراً اتخاذ کرده است؟

– بله، بعنوان مثال استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM). BIM به ما این امکان را می دهد که مدل های سه بعدی طرح های خود را ایجاد کنیم و نحوه عملکرد آنها در شرایط واقعی را شبیه سازی کنیم. این به ما کمک می کند تا مشکلات احتمالی را شناسایی کرده و طرح های خود را قبل از شروع ساخت بهینه کنیم. ما همچنین استفاده آزمایشی از دوربینهای کوادکوپتری را برای بازرسی سایت و نظارت بر پیشرفت ساخت و ساز آغاز کرده ایم که در طرح آزمایشی ایمنی و کارایی را بهبود بخشیده است.

صنعت ساختمان: این تاثیرگذار است. اپیدمی کووید 19 چه تاثیری بر صنعت ساختمان در اصفهان داشته است؟

– صنعت ساختمان در اصفهان نیز مانند بسیاری از صنایع تحت تاثیر این همه گیری قرار گرفته است. ما مجبور به اجرای پروتکل های ایمنی سختگیرانه برای اطمینان از ایمنی کارگران خود و جلوگیری از انتشار ویروس شده ایم. این امر منجر به تاخیر و افزایش هزینه ها شده است. همچنین باید با اختلالاتی در زنجیره تامین مقابله کنیم که بر روی دسترسی به مواد و تجهیزات تأثیر گذاشته است.

صنعت ساختمان: ممنون که آن را با ما به اشتراک گذاشتید. در نهایت، برنامه ها و اهداف آینده برای شرکت شما چیست؟

– برنامه ها و اهداف آتی ما شامل گسترش فعالیت هایمان به شهرهای دیگر ایران و بررسی فرصت ها برای گسترش بین المللی است. ما همچنین قصد داریم به سرمایه گذاری در فناوری های نوظهور و تکنیک های ساخت و ساز برای بهبود کیفیت و کارایی پروژه های خود ادامه دهیم. هدف نهایی ما تبدیل شدن به شرکت ساختمانی پیشرو در ایران است که به دلیل نوآوری، کیفیت و قابلیت اطمینان ما شناخته شده است.

صنعت ساختمان: یکی از سوالهای اساسی در خصوص شرکت های ساختمانی ایمنی کارکنان است، چگونه ایمنی کارکنان و مردم را در طول پروژه های ساختمانی تضمین می کنید؟

– ایمنی یک اولویت برای شرکت ما است. ما یک برنامه ایمنی جامع داریم که شامل آموزش منظم برای کارگران ما در مورد بهترین شیوه ها و رویه های ایمنی است. ما همچنین بازرسی های ایمنی منظمی را از محل پروژه های خود انجام می دهیم تا خطرات احتمالی را شناسایی کرده و به سرعت آنها را برطرف کنیم. علاوه بر این، ما تجهیزات حفاظت شخصی را برای کارگران خود فراهم می کنیم و اطمینان می دهیم که همه تجهیزات به درستی نگهداری و با اطمینان خاطر کار می کنند. ما همچنین با کارکنان ایمنی شرکت همکاری نزدیک داریم تا اطمینان حاصل کنیم که سایت های ساخت و ساز ما ایمن و مطابق با تمام مقررات هستند.

صنعت ساختمان: شنیدن این عالی است. از اینکه رویکرد ایمنی خود را با ما به اشتراک گذاشتید متشکریم. قبل از پایان مصاحبه، آیا مطلب دیگری وجود دارد که بخواهید در مورد صنعت ساختمان در اصفهان یا در کل ایران با ما در میان بگذارید؟

– بله، می‌خواهم بر این موضوع تاکید کنم که صنعت ساختمان در ایران سهم مهمی در اقتصاد کشور دارد و فرصت‌های شغلی را برای میلیون‌ها نفر فراهم می‌کند. ایران دارای میراث فرهنگی غنی است و اصفهان به خاطر معماری زیبا و بناهای تاریخی اش شناخته شده است. به این ترتیب، تقاضای فزاینده ای برای پروژه های حفاظت و مرمت وجود دارد که فرصتی منحصر به فرد برای متخصصان ماهر برای کمک به حفظ میراث فرهنگی ایران است.

صنعت ساختمان: ممنون که این موضوع را مطرح کردید. حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی غنی ایران واقعاً مهم است. صحبت کردن با شما و آشنایی با صنعت ساختمان در اصفهان و ایران بسیار عالی بود. ممنون بخاطر وقتی که گذاشتید.

– از اینکه فرصت این گفتگو را برای من فراهم کردید متشکرم.